Ett soundtrack till Lovecraft
Dodecahedron ”Dodecahedron” (Season of Mist/Sound Pollution)
Ibland stöter man på ett band och en platta som inte låter som något annat, och det är naturligtvis positivt i en värld där det mesta låter just som något annat. Som recensent är det både en förmån och en förbannelse att ta sig an något sådant, men är det bra kan man bara tacka och ta emot.
Dodecahedron låter verkligen inte som något annat, även om Deathspell Omega har nämnts i samma andetag, och mot alla mina förväntningar är det riktigt, riktigt bra. Den som vill ha traditionella låtstrukturer och välbekanta tonföljder kan sluta läsa här. Den som är öppen för det oväntade kan fortsätta läsa. Dodecahedrons musik är atonal och dissonant, låtarna tar oväntade vändningar och strukturer bryts upp, men på något sätt får de ändå ihop det till en helhet där en jazzig bas inte alls stör utan bidrar till musiken. Att det är black metal råder ändå aldrig någon tvekan om; det är där rötterna finns.
Plattan känns lite tvådelad där de tre första låtarna är de mest avantgardistiska, och I, Chronocrator kan mycket väl vara världens första black metal/jazz-låt. Vanitas skapar under nästan 11 minuter en kuslig stämning; en stämning som blir ännu starkare i efterföljande Descending Jacob’s ladder, plattans peripeti som är ett ljudkollage snarare än en traditionell låt. Efter denna vändpunkt kommer den tredelade View from Hverfell som har mer av traditionellt black metal-riffande över sig, även om musiken även här tar oväntade vändningar. Bäst tycker jag ändå bandet är i sina mer avantgardistiska stunder. Det är i det otraditionella som de hittar sin identitet, och som deras framtid ligger. Eftersom det här är debutplattan ska det bli spännande satt se vad de lyckas göra av konceptet i framtiden.
Det här är definitivt inte en platta för förfesten utan den kräver aktivt deltagande, men ger då en upplevelse tillbaka. Lyssna på den när du läser Lovecrafts The Dunwich Horror och du kan nästan förvänta dig att se Yog-Sothoth uppenbara sig i rummet.
Jonas Andersson