Mannen vars röst jag fullkomligen älskar
The Horrible Crowes ”Elsie” (SideOneDummy/Cosmos)
Vid första anblicken kan den här skivan verka både själlös och ganska tråkigt förutsägbar. Det tyckte även jag efter första lyssningen – även omslaget hjälper till att skapa en känsla av att det här inte är mycket att ha. Men oj så fel jag hade. Anledningen till min första tanke om skivan var att jag hade stora förväntningar utan att egentligen veta vad som skulle komma ut ur högtalarna. Mina förväntningar började redan i våras när jag läste om att Brian Fallon (sångare, gitarrist och låtskrivare) skulle ta en paus från huvudbandet ”The Gaslight Anthem” för att göra en ny skiva under bandnamnet ”The Horrible Crowes”, och med tanke på vad jag har tyckt om de två senaste Gaslight plattorna sköt förväntningarna i höjden direkt.
När Peter lyckades fixa ett digitalt recensionsexemplar av skivan var det med stora förväntningar som jag började lyssna. Om jag ska hålla mig till sanningen var jag först besviken över vad jag hörde. Men det var verkligen inte dåligt, det var bara inte vad jag hade väntat mig av mannen vars röst jag fullkomligen älskar. Och återigen kan jag inte sätta orden på vad det var jag egentligen förväntade mig.
Men nu efter flertalet genomlyssningar är jag nöjd med resultatet som Brian Fallon och Gaslights gitarrtekniker Ian Perkins lyckats prestera i dessa 12 väl avvägda och varierande låtar. The Horrible Crowes-debuten ”Elsie” rör sig mest i gränslandet av Tom Waits och Nick Cave, men tar sig ibland in i känt Gaslight Anthem-land där det mixas ihop till en trevlig mix av vackra låtar. Med tanke på tidigare nämnda herrar är det uppenbart att skivan ”Elsie” är både mjuk och varsam samtidigt som den blir hård och ruffig, men eftersom det görs på ett sådant vackert sätt som i det här fallet är det en ren njutning för lyssnaren.
Låten ”Ladykiller” är min stora favorit för tillfället; den har en filmisk känsla. Den skulle säkerligen kunnat vara med i filmen ”Almost Famous” om den varit inspelad innan filmen gjordes.
Lars Svantesson